Załącznik nr 1
do Zarządzenia prezesa zarządu
Stowarzyszenia Rzecz Rozwoju Człowieka „Wśród Równych”
w Starogardzie Gdańskim z dnia 11 grudnia 2023
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Człowieka „Wśród Równych”
w Starogardzie Gdańskim
Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Pro Vobis
w Starogardzie Gdańskim
Podstawa prawna:
Spis treści
Rozdział 1.
Informacje ogólne
1.Wprowadzenie
2.Stowarzyszenie „Wśród Równych”/Poradnia Pro Vobis
3.Słowniczek pojęć
Rozdział 2
Standardy ochrony małoletnich
Rozdział 3
Zasady ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące w Stowarzyszeniu
3.1 Zasady zatrudniania pracowników Stowarzyszenia oraz dopuszczania innych osób do kontaktu z małoletnimi
3.2 Zasady bezpiecznych relacji małoletnich i personelu Stowarzyszenia
3.3Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi w Stowarzyszeniu , a w szczególności działania niedozwolone
3.4Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internetu oraz ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi
3.5Zasady ochrony wizerunku małoletniego
3.6Zasady ochrony danych osobowych małoletnich
Rozdział 4
Zasady i procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego
4.1 Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia stosowania lub stosowania przemocy domowej
Definicja przemocy domowej, rodzaje przemocy domowej i ich charakterystyka
Rozpoznawanie przemocy wobec małoletniego
Zgłaszanie stosowania przemocy domowej przez małoletniego
Zgłaszanie podejrzenia stosowania przemocy domowej lub jej stosowania przez pracownika Stowarzyszenia
Zgłaszanie podejrzenia stosowania przemocy domowej lub jej stosowania przez osoby z zewnątrz
Wstępna diagnoza i ocena sytuacji osoby pokrzywdzonej
Uzasadnienie do uruchamiania procedury „Niebieskie Karty”
Procedura „Niebieskie Karty
Zalecenia do prowadzenia rozmowy z małoletnim doznającym przemocy domowej Załączniki do procedury „Niebieskie Karty”
Zadania pracowników Stowarzyszenia w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego w formie przemocy domowej
4.2 Zasady i procedury postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia cyfrowego
Zasady i procedury postępowania w przypadku podejrzenia lub zaistnienia„ cyberprzemocy”
Zasady i procedury postępowania w przypadku informacji o dostępie przez małoletniego do treści szkodliwych, niepożądanych, nielegalnych
Zasady i procedury postępowania w przypadku naruszenia prywatności dotyczące nieodpowiedniego bądź niezgodnego z prawem wykorzystania danych osobowych lub wizerunku małoletniego
Nawiązywanie niebezpiecznych kontaktów - uwodzenie, zagrożenie pedofilią .
Seksting, prowokacyjne zachowania i aktywność seksualna jako źródło dochodu małoletnich
Rozdział 5.
Organizacja procesu ochrony małoletnich
5.1 Podział obowiązków w zakresie wdrażania „Standardów ochrony małoletnich''
5.2 Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania „Standardów ochrony małoletnich” oraz dokumentowanie tej czynności
5.3 Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń podejrzenia lub krzywdzenia
5.4 Dokumentowanie zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich i archiwizowanie wytworzonej dokumentacji
5.5 Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
5.6 Udostępnianie „Standardów ochrony małoletnich”
5.7 Zasady przeglądu i aktualizowania dokumentu „Standardy ochrony małoletnich”
Rozdział 1
1.WPROWADZENIE
Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (Dz.U. poz. 1606) określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich. „Standardy ochrony małoletnich” są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę małoletnich przed krzywdzeniem.
W konstruowaniu „Standardów ochrony małoletnich” przyjęto następujące założenia:
Ponadto przyjęto, że:
Uwzględniając powyższe założenia niniejszy dokument określa zatem standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska.
a/prowadzenie wszechstronnej działalności na rzecz rozwoju osób, instytucji i wszystkich zainteresowanych rozwojem,
b/prowadzenie wszelkich działań na rzecz rozwoju dzieci, ochrony zdrowia oraz ratowania życia, w tym prowadzenie i wspieranie inicjatyw o charakterze profilaktycznym, zdrowotnym, edukacyjnym,
c/udzielania pomocy osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
d/propagowanie idei zdrowego, godnego i świadomego życia,
e/prowadzenie działań rozwojowych z uwzględnieniem zasad tolerancji i akceptacji społecznej osób dotkniętych niepełnosprawnością,
f/działalność w zakresie dobroczynności, opieki społecznej, rehabilitacji, rehabilitacji społecznej i zdrowotnej, jak również edukacji, edukacji osób niepełnosprawnych, g/działania na rzecz seniorów oraz innych osób wymagających wsparcia lub wsparcia edukacyjnego.,
h/prowadzenie działań szkoleniowych, diagnostycznych i terapeutycznych
i/prowadzenie działań, których celem jest podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, obywatelskiej i kulturowej
j/ Działania na rzecz mniejszości,
h/ prowadzenie wszechstronnej działalności na rzecz rozwoju osobowego, instytucjonalnego, społecznego i każdego działania na rzecz rozwoju osób i instytucji.
1. Organizowanie i prowadzenie poradnictwa, w tym poradnictwa specjalistycznego.
2. Prowadzenie wszelkich działań na rzecz osób niepełnosprawnych.
3. Prowadzenie działań szkoleniowych, rozwojowych, edukacyjnych.
4. Organizowanie i prowadzenie turnusów rehabilitacyjnych.
5. Organizacja i prowadzenie wszelkich działań i ośrodków o charakterze terapeutycznym, a w tym: rehabilitacyjnym, resocjalizacyjnym, socjoterapeutycznym, psychoterapeutycznym.
6. prowadzenie wszelkich działań na rzecz rodzinnej pieczy zastępczej.
7. Prowadzenie wszelkich działań na rzecz edukacji.
8. Zakładanie, prowadzenie placówek oświatowych i edukacyjnych, a w tym:
a. Przedszkola
b. Szkoły
c. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne
d. Specjalistyczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne
e. Ośrodki szkoleniowe
f. Ośrodki rehabilitacyjne
g. Ośrodki rewalidacyjne
h. Ośrodki psychoterapii i wsparcia psychologicznego
i. Ośrodki doskonalenia nauczycieli
j. Ośrodki diagnostyczne, terapeutyczne i wszelkie inne, których celem jest rozwój człowieka
9. Prowadzenie wszelkich działań na rzecz seniorów, osób bezrobotnych, osób wykluczonych oraz osób znajdujących sie w trudnej sytuacji życiowej.
10. Prowadzenie działalności badawczej, diagnostycznej, terapeutycznej i rozwojowej, a także wspierającej, innowacyjnej, jak również wydawniczej, publicystycznej.
11. Prowadzenie działalności na rzecz osób z autyzmem i innymi nieprawidłowościami rozwojowymi.
12. Prowadzenie działań w obszarze promocja zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.
13. Prowadzenie wszelkiej działalności na rzecz zdrowia i zdrowia psychicznego.
14. Prowadzenie wszelkich działań na rzecz społeczeństwa, a także działań wspierających osoby będące ofiarami przemocy.
15. Prowadzenie wszelkich działań na rzecz profilaktyki przemocy.
16. Prowadzenie szkoleń, seminariów, warsztatów, kursów, konferencji.
17. Zakładanie i prowadzenie innych organizacji i instytucji.
4. Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Pro Vobis w Starogardzie Gdańskim jest niepubliczną placówką oświatową wpisaną do rejestru Pomorskiego Kuratora Oświaty, działa w oparciu o przepisy Prawa Oświatowego:
a/ Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z dnia 11 stycznia 2017 r.), jak również akty prawne wydane na tej podstawie,
b/Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych,
c/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015r. poz.843, oraz z 2016r. poz.1278),
d/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w publicznych szkołach (Dz.U.z 2017r. poz.1534),
d/ Statut Poradni
e/Inne przepisy prawa
5.Ilekroć w tym dokumencie jest mowa o Stowarzyszeniu „Wśród Równych” wszelkie zapisy dotyczą również Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Pro Vobis
3.SŁOWNICZEK POJĘĆ
Ilekroć w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich” jest mowa o:
Rozdział 2
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Standard I
Pracownicy poradni , małoletni, ich rodzice oraz opiekunowie prawni znają „Standardy ochrony małoletnich”. Dokument jest dostępny i upowszechniany.
Wskaźniki realizacji standardu:
1 Dokument „Standardy ochrony małoletnich” został opracowany, zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy — Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1606).
2 Zapoznano z nim personel poradni, rodziców/opiekunów prawnych małoletnich oraz małoletnich.
3 Dokument wprowadzono do stosowania w poradni .
4 Dokument udostępniono na stronie internetowej poradni : provobis.com.pl oraz w widocznym miejscu w budynku poradni (informacja na tablicy ogłoszeń, dokument do wglądu w sekretariacie).
5 Dokument został udostępniony w dwóch wersjach: wersji zupełnej oraz skróconej przeznaczonej dla małoletnich i zawierającej informacje dla nich istotne.
6 Informacje o treści dokumentu upowszechniane są wśród pracowników poradni
7 Informacje istotne dla małoletnich zawarte w dokumencie upowszechniane są w trakcie zajęć/warsztatów grupowych prowadzonych przez pracowników poradni oraz konsultacji, diagnozy, terapii prowadzonych w indywidualnym kontakcie.
8 Publikacja dokumentu spełnia wymogi Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Standard II
Personel współtworzy i gwarantuje bezpieczne i przyjazne środowisko w placówce .
Wskaźniki realizacji standardu:
1 W Stowarzyszeniu/Poradni zatrudnia się personel po wcześniejszej weryfikacji w Krajowym Rejestrze Karnym, Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, a w przypadku stanowisk pedagogicznych dodatkowo w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych. W przypadku zatrudnienia obcokrajowców personel weryfikuje osobę w rejestrach karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) lub w przypadkach prawem wskazanych poprzez oświadczenia o niekaralności.
Standard III
Stowarzyszenie oferuje rodzicom/opiekunom prawnym informację oraz edukację w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ich ochrony przed krzywdzeniem i wykorzystywaniem.
Wskaźniki realizacji standardu:
1 . W Stowarzyszeniu znajduje się tablica informacyjna (tablica ogłoszeń) dla rodziców, gdzie umieszczone są dane kontaktowe placówek zapewniających pomoc i opiekę w trudnych sytuacjach życiowych. Na stronie internetowej Stowarzyszeniu oraz w mediach społecznościowych publikowane są przydatne informacje na temat: wychowania dzieci bez przemocy, ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem, zagrożeń bezpieczeństwa dziecka w Internecie oraz możliwości podnoszenia umiejętności wychowawczych.
Standard IV
Stowarzyszenie zapewnia małoletnim równe traktowanie oraz przestrzeganie ich praw.
Wskaźniki realizacji standardu:
informacje na temat praw dziecka/praw człowieka, informacje na temat ochrony przed przemocą oraz wykorzystywaniem, informacje z zakresu profilaktyki przemocy rówieśniczej, informacje na temat zagrożeń bezpieczeństwa dzieci w Internecie.
Standard V
Organizacja postępowania na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich zapewnia skuteczną ochronę.
Wskaźniki realizacji standardu:
Standard VI
W Stowarzyszeniu wzmacniane jest poczucie bezpieczeństwa małoletnich w obszarze relacji społecznych oraz ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami.
Wskaźniki realizacji standardu:
1 W Stowarzyszeniu opracowano zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem.
2 W Stowarzyszeniu określono wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
3 W Stowarzyszeniu opracowano zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalanymi w innej formie.
4 W Stowarzyszeniu opracowano i wdrożono procedury ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w sytuacjach: przemocy domowej oraz cyberprzemocy.
5 W Stowarzyszeniu opracowano i wdrożono procedurę „Niebieskie Karty".
6 Pracownicy Stowarzyszeniu realizują plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu doznanej przez niego krzywdy.
Standard VII
Działania podejmowane w ramach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są dokumentowane.
Wskaźniki realizacji standardu:
1 W Stowarzyszeniu prowadzony jest rejestr spraw zgłaszanych i rozpatrywanych w związku z podejrzeniem lub krzywdzeniem małoletnich.
Standard VIII
Stowarzyszenie monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami i procedurami ochrony małoletnich.
Wskaźniki realizacji standardu:
1 . Przyjęte zasady i realizowane procedury ochrony małoletnich są weryfikowane — przynajmniej raz na dwa lata.
Rozdział 3
ZASADY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM
OBOWIĄZUJĄCE W STOWARZYSZENIU
3.1 Zasady zatrudniania pracowników w Stowarzyszeniu oraz dopuszczania innych osób do kontaktu nad małoletnimi
3.2 Zasady bezpiecznych relacji małoletnich i personelu Stowarzyszenia
Zasady ogólne:
Pracownicy dbają o bezpieczeństwo małoletnich podczas pobytu w Stowarzyszeniu , monitorują ich sytuacje i dobrostan.
Pracownicy wspierają małoletnich w pokonywaniu trudności. Pomoc uwzględnia: umiejętności rozwojowe dzieci i młodzieży, możliwości wynikające z niepełnosprawności oraz specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw — wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad „dobrego wychowania”
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, praktykantów i wolontariuszy.
Zasady komunikacji z małoletnim
Komunikacja budująca dobre relacje
Personel:
1 . W komunikacji z małoletnimi zachowuje spokój, cierpliwość i szacunek. Okazuje też zrozumienie dla ich trudności i problemów.
1l . Nie podnosi głosu w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa małoletniego lub innych osób.
12. Mówi wyraźnie, bez szeptu i krzyku, stara się utrzymać spokojny ton głosu. Utrzymuje kontakt wzrokowy. W czasie rozmowy znajduje się blisko drugiej osoby, ale nie narusza jej przestrzeni osobistej.
Komunikacja służąca rozwiązywaniu konfliktów i utrzymywaniu świadomej dyscypliny Personel:
1 . W rozwiązywaniu konfliktów stosuje następujące zasady konstruktywnej komunikacji:
Zakaz stosowania przemocy wobec małoletniego w jakiejkolwiek formie, w tym nawiązywania relacji o charakterze seksualnym
1 Kontakty personelu z małoletnim nie łamią obowiązującego prawa, ustalonych norm i zasad. Wszyscy małoletni są sprawiedliwie traktowani. Pracownicy nie dzielą ich i nie dyskryminują (ze względu na pochodzenie, poczucie tożsamości, wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i umiejętności).
Zasady nawiązywania kontaktu z małoletnimi w godzinach pracy, za pomocą kanałów służbowych oraz w celach diagnostycznych i pomocowych
3.3 Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi w Stowarzyszeniu , a w szczególności działania niedozwolone
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi
Niedozwolone zachowania małoletnich w Stowarzyszeniu
bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie v/ wymuszenia; napastowanie seksualne; nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą; v/ fizyczne zaczepki; zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań; rzucanie w kogoś przedmiotami;
3.4 Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internetu oraz ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi
Obowiązkiem prawnym Stowarzyszenia jest takie wykorzystanie sieci, które będzie adekwatne do poziomu dojrzałości poznawczej i emocjonalno-społecznej małoletniego oraz nie będzie mu szkodzić ani zagrażać jego rozwojowi psychofizycznemu. Do potencjalnych zagrożeń płynących z użytkowania sieci należy zaliczyć:
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
Zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych
1 . Małoletni ma prawo korzystać na terenie Stowarzyszenia z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych zgodnie z ustalonymi zasadami.
1 1 . Powyższe nie dotyczy wydarzeń odbywających się w Stowarzyszeniu , na rejestrację których udzielono zgody.
12. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu, lub innych urządzeń jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie treści obrażających inne osoby.
Zasady postępowania w przypadku naruszenia zasad korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych na terenie Stowarzyszeniu .
W przypadku naruszenia przez małoletniego zasad używania telefonów komórkowych na terenie Stowarzyszeniu , pracownik bezzwłocznie informuje o tym fakcie rodziców/prawnych opiekunów małoletniego i wspólnie z rodzicami/prawnymi opiekunami ustala plan dalszego postępowania.
3.5 Zasady ochrony wizerunku małoletniego
Bochni
3.6 Zasady ochrony danych osobowych małoletnich
Rozdział 4
ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO
4.1 Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia stosowania lub stosowania przemocy domowej
Definicja przemocy domowej
Pod pojęciem „przemoc domowa” — należy rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
Rodzaje przemocy domowej i ich charakterystyka
Aktywność taka może obejmować:
• zaniedbywanie — to jedna z form krzywdzenia dziecka polegająca na incydentalnym, bądź chronicznym niezaspokajaniu jego potrzeb oraz nierespektowaniu podstawowych praw, powodująca zaburzenia jego zdrowia, a także generująca trudności rozwojowe.
Ta forma przemocy wskazuje na potrzebę szerszej diagnozy systemu rodzinnego pod kątem wydolności wychowawczej rodziców.
Rozpoznawanie przemocy wobec małoletniego odbywa się poprzez:
• ujawnienie przez pokrzywdzonego przemocy domowej, informacje od osoby będącej bezpośrednim świadkiem przemocy, analizę objawów krzywdzenia występujących u pokrzywdzonego, ocenę stopnia ryzyka wystąpienia przemocy w danej rodzinie.
Ujawnienie przez małoletniego przemocy w rodzinie ma miejsce wtedy, kiedy poinformuje pracownika Stowarzyszenia o tym, że doznaje jednej lub kilku jednocześnie form przemocy ze strony swoich najbliższych. Ujawnienie jest dla małoletniego bardzo trudnym momentem, świadczy o dużym doznawanym bólu i determinacji.
Fakt ujawnienia nie podlega ocenie uwiarygadniającej ze strony pracownika Stowarzyszenia , wymaga zareagowania!
Informacje o krzywdzeniu małoletniego mogą pochodzić od bezpośrednich świadków przemocy, np. od rodzica niekrzywdzącego, rodzeństwa, kolegi, koleżanki, sąsiada, osoby z dalszej rodziny, przypadkowego świadka przemocy.
W każdym przypadku informacje o przemocy wobec małoletniego wskazywane jako fakty, a nie domniemania, należy potraktować z pełną odpowiedzialnością i zareagować zgodnie z obowiązującymi zasadami wskazanymi w niniejszej procedurze. Podobnie jak w przypadku ujawnienia przemocy przez małoletniego, pracownik nie dokonuje oceny wiarygodności podawanych informacji. Zobowiązany jest do zareagowania na taki sygnał.
Zgłaszanie stosowania przemocy domowej przez małoletniego
Zgłaszanie podejrzenia przemocy domowej lub jej stosowania przez pracownika Stowarzyszenia
Zgłaszanie podejrzenia przemocy domowej lub jej stosowania przez osoby z zewnątrz
1 . Osoba, która jest świadkiem stosowanej przemocy domowej wobec małoletniego ma prawo do zgłoszenia podejrzewania stosowania przemocy lub przemocy domowej.
Wstępna diagnoza i ocena sytuacji osoby krzywdzonej
1 . W każdym przypadku zgłoszenia krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, prezes zarządu powołuje Zespół Interwencyjny do wstępnego zdiagnozowania sytuacji ofiary, w szczególności, tzw. czynniki ryzyka oraz dane świadczące o przemocy lub wykluczające ją: kto jest sprawcą krzywdzenia i w jakiej relacji pozostaje z małoletnim, jak często i od jak dawna jest krzywdzony, informacje o zachowaniach pozostałych członków rodziny wobec małoletniego, relacjach jakie ma małoletni z osobą rodzica niekrzywdzącego, o osobach wspierających go, informacje o innych czynnikach towarzyszących przemocy — np. uzależnieniu od alkoholu rodziców.
Uzasadnienie do uruchamiania procedury „Niebieskie Karty”
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz rozporządzenie w sprawie procedury Niebieskie Karty” z jednej strony nakłada na pracowników Stowarzyszenia obowiązek reagowania w każdej sytuacji podejrzenia przemocy wobec małoletniego. Z drugiej zaś daje możliwość skutecznej interdyscyplinarnej współpracy na rzecz pomocy i ochrony małoletniego i jego rodziny. Uruchamiając procedurę „Niebieskie Karty” pracownik Stowarzyszenia otrzymuje możliwość udziału w grupie roboczej składającej się z przedstawicieli także innych służb. Są to: pracownik socjalny, policjant, przedstawiciel ochrony zdrowia, przedstawiciel komisji rozwiązywania problemów alkoholowych i opcjonalnie inni specjaliści, którzy znają sytuację rodzinną dziecka, np. przedstawiciel organizacji pozarządowej, kurator.
Uczestnictwo w grupie roboczej daje pracownikowi Stowarzyszeniu możliwość:
wymiany informacji na temat dziecka i jego rodziny z innymi profesjonalistami, podziału zadań mających na celu diagnozę sytuacji w rodzinie, ochronę małoletniego i monitorowanie jego sytuacji między przedstawicielami poszczególnych służb, podejmowania decyzji o ewentualnej interwencji prawnej wspólnie z innymi profesjonalistami w grupie roboczej,
• wzajemnego wsparcia w pracy z małoletnim i jego rodziną.
Procedura „Niebieskie Karty”
Cel procedury:
Celem niniejszej procedury jest wskazanie zasad postępowania pracowników Stowarzyszeniu i dyrektora placówki w przypadku stwierdzenia krzywdzenia małoletniego lub uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia.
Zakres procedury i ogólne zasady jej stosowania
1 . Procedura postępowania „Niebieskie Karty” obowiązuje wszystkich pracowników zatrudnionych w Stowarzyszeniu .
Stowarzyszeniu a
Wszczęcie procedury „Niebieskie Karty”
1 . Wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” następuje z chwilą wypełnienia formularza Karty — „A” w przypadku powzięcia, w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych, podejrzenia stosowania przemocy wobec małoletnich lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez członka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy w rodzinie.
1l . Wypełniony formularz — „Niebieska Karta — A” niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni od wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego.
Zalecenia do prowadzenia rozmowy z ofiarą przemocy domowej[2]
Celem rozmowy z małoletnim jest zebranie informacji potwierdzających (bądź niepotwierdzających) jego krzywdzenie w rodzinie, określających charakter i okoliczności zdarzeń, rolę i zachowanie innych członków rodziny oraz zidentyfikowanie sprawcy. Nie wolno jednak zapomnieć, że celem spotkania jest również — a może przede wszystkim - udzielenie małoletniemu wsparcia. Sposób prowadzenia rozmowy powinien oczywiście uwzględniać jego wiek i możliwości rozwojowe, ale również to czy sam ujawnił doświadczenie krzywdy domowej, czy też podejrzenie zrodziło się w oparciu o inne przesłanki np. informacje osób trzecich czy zaobserwowane u małoletniego symptomy fizyczne i/lub behawioralne. W pierwszym przypadku pracownik Stowarzyszenia , do którego zwrócił się małoletni musi pamiętać, że został uznany za tą osobę, u której można szukać wsparcia, której można zaufać. W drugim, nieodzowne jest zadbanie o zdobycie tego zaufania. Można porozmawiać na wstępie z małoletnim na tematy neutralne, ale dla niego istotne. Zapytać np. o zainteresowania, sukcesy, opinie na temat ważnych dla niego spraw.
Rozmowa musi być w miejscu bezpiecznym i cichym. Czas rozmowy jest czasem przeznaczonym tylko dla małoletniego. Nie ma tu miejsca na odbieranie telefonów, wychodzenie na chwilę w „pilnych sprawach”, okazywanie zniecierpliwienia. Małoletni musi widzieć i czuć, że teraz jest najważniejszy. Trzeba liczyć się z tym, że może być nieprzygotowany do zwierzeń, nieprzyjemnie zaskoczony sytuacją, może starać się ukryć fakt krzywdzenia przez rodziców szczególnie, gdy sprawa będzie się wiązać z przemocą seksualną. W rozmowie mogą mu towarzyszyć: uczucie wstydu, lęk o przyszłość swoją i swojej rodziny, lęk przed obwinianiem go przez rodziców za kłopoty wynikające z ujawnienia sprawy, lęk przed zemstą sprawcy przemocy, brak znajomości odpowiedniego słownictwa (szczególnie, gdy rozmowa będzie dotyczyć przemocy o podłożu seksualnym). Mogą również ujawniać się mechanizmy obronne pozwalające małoletniemu radzić sobie z traumą. Mechanizmy chroniące go przed bólem, cierpieniem i samotnością. Pozwalające zachować mimo wszystko wiarę i przywiązanie do rodziców, ale utrudniające szczerą rozmowę.
Są to:
Pracownik Stowarzyszenia będzie musiał poradzić sobie z własnymi negatywnymi emocjami: lękiem, złością, poczuciem bezradności. Z obawą przed dodatkowym skrzywdzeniem dziecka podczas rozmowy i przed mieszaniem się w „nie swoje sprawy”.
Pierwszy krok w rozmowie, to nawiązanie dobrego kontaktu z dzieckiem. Jeżeli to się uda można delikatnie przejść do zadawania mu pytań.
W tym momencie rozmowy trzeba zapewnić małoletniego, że ma prawo czegoś nie wiedzieć, nie rozumieć pytania lub nie chcieć na nie odpowiedzieć. Taka informacja wzmocni jego poczucie bezpieczeństwa i zmniejszy prawdopodobieństwo, że starając się spełnić oczekiwania rozmówcy będzie mówiło nieprawdę.
Oczywiście zasadą jest używanie w rozmowie z prostego, zrozumiałego języka (zdania pojedyncze, bez podwójnych przeczeń, trudnych wyrazów itd.). Stawiane pytania powinny mieć otwarty charakter, umożliwiający małoletniemu opowiedzenie własnymi słowami o tym co mu się przytrafiło. Pytania takie mogą zaczynać się od wyrażeń: czy możesz powiedzieć coś więcej na ten temat? czy chciałbyś jeszcze coś dodać? czy mógłbyś mi o tym opowiedzieć?
Nie można zadawać pytań sugerujących. Powinno się także unikać pytań zaczynających się od słów: dlaczego? po co? mogących wywołać w małoletnim poczucie winy. Podczas swojej wypowiedzi małoletni cały czas powinien mieć świadomość, że jest uważnie słuchany. Pracownik Stowarzyszenia powinien używać świadczących o tym sygnałów. Mogą mieć one charakter niewerbalny (gesty, mimika) jak również werbalny.
Sygnały werbalne to między innymi: zwroty parajęzykowe (np.uhm, aha, no tak), parafrazowanie i odzwierciedlanie. Parafrazowanie można wykorzystać, gdy w rozmowie nastąpi naturalna przerwa, gdy małoletni nagle zamilknie lub zawiesi głos na końcu zdania i da do zrozumienia, że czeka na jakąś reakcję. Istotą parafrazowania jest powtórzenie własnymi słowami tego, co powiedziało dziecko. Można je zacząć od słów: o ile dobrze Cię zrozumiałem... chcesz przez to powiedzieć, że... próbuję zrozumieć, to znaczy, że... czy mam rację myśląc, że... Odzwierciedlanie to nazywanie odczuć rozmówcy podkreślające zrozumienie przekazów tak werbalnych jak i pozawerbalnych. Może zacząć się zwrotami: widzę, że jest Ci smutno... wygląda na to, że bardzo Cię niepokoi.
Dodatkowe wskazówki, którymi warto się kierować rozmawiając z małoletnim co do którego istnieje podejrzenie, że jest krzywdzone w rodzinie:
14.Nie można składać innych pochopnych obietnic. Nie ma pewności, jak dalej potoczą się losy dziecka. Nie wiadomo czy sprawca od razu zostanie odizolowany od niego, jak zareaguje jego rodzina, czy nikt inny już go nie skrzywdzi.
15.Na koniec spotkania trzeba wyraźnie powiedzieć dziecku, że mu się wierzy i poinformować je, co dalej będzie się działo, z kim będą przeprowadzone rozmowy, aby spróbować mu pomóc.
16. Rozmowę trzeba spróbować zakończyć jakąś pozytywną uwagą.
1.1. Załączniki do procedury
1 Wzór Karty zgłoszenia krzywdzenia małoletniego — załącznik 1
4 Algorytm postępowania w przypadku podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego — załącznik 4
Załącznik 1 Wzór Karty zgłoszenia krzywdzenia małoletniego
KARTA ZGŁOSZENIA PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO
Dotyczy dziecka: |
|
||
Osoba zgłaszająca: |
Imię i nazwisko: |
|
|
Dane do kontaktu: |
|
||
Stopień pokrewieństwa: |
|
||
Źródło wiedzy lub informacji o przemocy |
|
||
Data zgłoszenia: |
|
||
Forma zgłoszenia: |
Pisemna, bezpośrednio, listownie, drogą listowną [niepotrzebne skreślić] |
||
Fakty wskazujące na stosowaną przemoc podane przez osobę zgłaszającą: |
|
||
Inne informacje o dziecku, rodzinie, |
|
||
Wskazanie potencjalnej osoby stosującej przemoc |
|
||
Podpis osoby zgłaszającej: |
Podpis osoby przyjmującej zgłoszenie: |
||
Załącznik 2 Oświadczenie o zachowaniu poufności informacji powziętych w procesie postępowania w sprawie krzywdzenia małoletniego oraz przetwarzanych danych osobowych
Oświadczenie o poufności
Przyjmuję do wiadomości, iż postępowanie sprzeczne z powyższymi zobowiązaniami może być uznane przez Administratora za naruszenie przepisów Ustawy o Ochronie Danych osobowych oraz Rozporządzenia o ochronie danych UE z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Załącznik 3 Arkusz diagnostyczny oceny ryzyka stosowania przemocy domowej wobec małoletniego
LISTA A
INFORMACJA OD DZIECKA LUB OSOBY, KTÓRA BYŁA BEZPOŚREDNIM ŚWIADKIEM PRZEMOCY
A.l. Ktoś w domu bije dziecko, popycha, szarpie, potrząsa, przytrzymuje, rzuca w nie przedmiotem, itp.
OBSERWACJA PRACOWNIKA SZKOŁY LUB PLACÓWKI DOTYCZĄCA RODZICA:
OBSERWACJA PRACOWNIKA SZKOŁY LUB PLACÓWKI OŚWIATOWEJ DOTYCZĄCA DZIECKA:
A.I. Dziecko ma widoczne ślady przemocy fizycznej, np.: uszkodzenia ciała, siniaki, zadrapania, obrzęki, oparzenia, obrażenia ciała świeże i/lub w różnych stadiach gojenia się, rany na ciele, itp.
A.II. Dziecko ma widoczne ślady zaniedbania, np.: brak dbałości o higienę ciała, nieadekwatność ubioru do pory roku, wieku, itp. Występują zaburzenia, opóźnienia rozwojowe, problemy emocjonalne, niepełnosprawność, a dziecko nie otrzymuje potrzebnej pomocy, np.: opieki lekarskiej, zabiegów medycznych, terapii, wsparcia, itp. Sytuacja ta występuje pomimo i/lub wsparcia emocjonalnego ze strony rodziców lub innych osób z rodziny
LISTA B
OBSERWACJA PRACOWNIKA SZKOŁY LUB PLACÓWKI OŚWIATOWEJ DOTYCZĄCA DZIECKA:
B.l. Dziecko odtwarza doświadczaną przemoc - w relacjach rówieśniczych (lub zabawie), identyfikuje się z rolą ofiary i/lub sprawcy.
INFORMACJE DOTYCZĄCE RODZICÓW:
B.10. Którekolwiek dziecko z rodziny z powodu przemocy lub zaniedbania wymagało umieszczenia w pieczy zastępczej.
LISTA C
OBSERWACJA PRACOWNIKA SZKOŁY LUB PLACÓWKI OŚWIATOWEJ LUB INFORMACJA OD OSÓB BĘDĄCYCH W KONTAKCIE Z DZIECKIEM 1 RODZICAMI:
C.1. Karalność rodzica za przemoc lub przemoc w rodzinie.
Załącznik 4 Algorytm postępowania w przypadku podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego
Zaznaczenie przynajmniej trzech z punktów Listy C
Dostosuj sposób rozmowy do wieku i możliwości dziecka! Podczas interwencji, rozmów, wspieraj dziecko w kontakcie z pracownikami służb
TRYB C
Załącznik 5 Kwestionariusz diagnostyczny do oszacowania zaniedbania
Symptomy wskazujące na zaniedbanie (forma przemocy) |
TAK |
NIE |
Nieadekwatne ubranie do pory roku lub pogody |
|
|
Niedowaga, niedożywienie, zmęczenie, podkrążone oczy |
|
|
Brudna odzież |
|
|
Brudne ciało |
|
|
Nieprzyjemny zapach (insekty) |
|
|
Brak podręczników i przyborów szkolnych |
|
|
Kradzieże jedzenia lub innych przedmiotów |
|
|
Przebywanie poza domem w późnych godzinach |
|
|
Bardzo częste przebywanie poza domem niezależnie od pory roku |
|
|
Ma dorosłych „kolegów” |
|
|
Nie ma kolegów wśród rówieśników |
|
|
Z trudem nawiązuje relacje |
|
|
Izoluje się od rówieśników |
|
|
Bije się po głowie/twarzy lub wyrywa sobie włosy |
|
|
Często ma ślady zadrapań/siniaków |
|
|
Często odnosi obrażenia (skręcenia, złamania, skaleczenia) |
|
|
Bije innych |
|
|
Zawiera przyjaźnie, potem reaguje wrogością |
|
|
Gwałtownie uchyla się przed dotykiem |
|
|
Moczy się |
|
|
Boi się przebywać w zamkniętych pomieszczeniach |
|
|
Boi się ciemności |
|
|
Unika zajęć wychowania fizycznego |
|
|
Unika sytuacji leżakowania w przedszkolu |
|
|
Nie bierze udziału w wycieczkach |
|
|
Podejmuje zachowania autodestrukcyjne wobec siebie, zwierząt |
|
|
Miewa nagłe zmiany nastroju - od euforii do agresji |
|
|
Prezentuje natrętne, narzucające się zachowania |
|
|
Nie odwzajemnia emocji |
|
|
Odrzuca próby nawiązania bliskości |
|
|
Ma wybuchy wściekłości |
|
|
Nadmiernie skraca dystans fizyczny |
|
|
Demonstruje zachowania seksualne |
|
|
Nie docenia własnych osiągnięć |
|
|
Ma koszmary nocne |
|
|
Ma problemy szkolne |
|
|
Inne................ |
|
|
Informacje zachowania należy analizować biorąc pod uwagę całość informacji o rodzinie. Pojedynczych zachowań z listy nie można traktować jako jednoznacznie wskazujących na zaniedbanie
Załącznik 6
(miejscowość, data)
nazwa i adres podmiotu,
w którym jest zatrudniona osoba wypełniająca formularz
„Niebieska Karta —A”
„NIEBIESKA KARTA - A”
W związku z powzięciem uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej lub w wyniku zgłoszenia przez świadka przemocy domowej ustala się, co następuje:
l. DANE OSOBY/OSÓB DOZNAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ
Dane |
Osoba 1 doznająca przemocy domowe |
Osoba 2 doznająca przemocy domowe |
Osoba 3 doznająca przemocy domowe |
Małoletni (Tak/Nie) l ) |
|
|
|
Imię i nazwisko |
|
|
|
Imiona rodziców |
|
|
|
Wek |
|
|
|
PESEL |
|
|
|
Nazwa i adres miejsca pracy/ nazwa i adres placówki oświatowej do której uczęszcza małoletni |
|
|
|
Adres miejsca zamieszkania: |
|
||
Kod pocztowy |
|
|
|
Miejscowość |
|
|
|
Gmina |
|
|
|
Województwo |
|
|
|
Ulica |
|
|
|
Nr domu / nr lokalu |
|
|
|
Telefon lub adres e-mail |
|
|
|
Adres miejsca pobytu (jeśli jest inny niż adres zamieszkania): |
|
||
Kod pocztowy |
|
|
|
Miejscowość |
|
|
|
Gmina |
|
|
|
Województwo |
|
|
|
Ulica |
|
|
|
Nr domu / nr lokalu |
|
|
|
Stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub rodzaj relacji z osoba stosująca przemoc domową (zona, była żona, partner, były partner, córka, pasierb, matka, teść) |
|||
|
|
|
|
Uwaga! W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierająca Tabelę I
II. LICZBA MAŁOLETNICH W ŚRODOWISKU DOMOWYM, W KTÓRYM PODEJRZEWA SIĘ STOSOWANIE PRZEMOCY DOMOWEJ………………………………..
III. DANE OSOBY/OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ
Dane |
Osoba 1 stosująca przemoc domową |
Osoba 2 stosująca przemoc domową |
||
Imię i nazwisko |
|
|
||
Imiona rodziców |
|
|
||
Wiek |
|
|
||
PESEL |
|
|
||
Adres miejsca zamieszkania: |
||||
Kod pocztowy |
|
|
||
Miejscowość |
|
|
||
Gmina |
|
|
||
Województwo |
|
|
||
Ulica |
|
|
||
Nr domu/nr lokalu |
|
|
||
Telefon lub adres e-mail |
|
|
||
Adres miejsca pobytu (jeżeli jest inny niż adres miejsca zamieszkania): |
||||
Kod pocztowy |
|
|
||
Miejscowość |
|
|
||
Gmina |
|
|
||
Województwo |
|
|
||
Ulica |
|
|
||
Nr domu/nr lokalu |
|
|
||
Sytuacja zawodowa, w tym nazwa i adres miejsca pracy |
|
|
||
Stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub rodzaj relacji z osobą doznającą przemocy domowej: (np. żona, była żona, partner, były partner, córka, pasierb, matka, teść)" |
||||
|
|
|
||
IV. CZY OSOBA STOSUJĄCA PRZEMOC DOMOWĄ ZACHOWYWAŁA SIĘ W NAST PUJĄCY SPOSÓB
|
|
|
|
Inne zaniedbanie, niezaspokojenie podstawowych potrzeb biologicznych, psychicznych i innych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie, pozostawianie bez opieki osoby, która z powodu choroby, niepełnosprawności lub wieku nie może samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków i inne (wymień jakie) |
|
|
|
|
|
|
V. CZY OSOBA DOZNAJĄCA PRZEMOCY DOMOWEJ ODNIOSŁA USZKODZENIA CIAŁA?(TAK/NIE))
Osoba 1 doznająca przemocy |
Osoba 2 doznająca przemocy |
Osoba 3 doznająca przemocy |
|
|
|
Uwaga! W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierającą Tabelę V
tak ….. nie…… nie ustalono……..
VIII. CZY OSOBA STOSUJĄCA PRZEMOC DOMOWĄ POSIADA BROŃ PALNĄ?
O tak O nie O nie ustalono
Osoba 1 doznająca przemocy |
Osoba 2 doznająca przemocy |
Osoba 3 doznająca przemocy |
Uwaga! W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierającą Tabelę IX
|
|
|
Dane |
Świadek 1 |
Świadek 2 |
Świadek 3 |
||||
Imię i nazwisko |
|
|
|
||||
|
|
|
|
||||
Adres miejsca zamieszkania: |
|
||||||
Kod pocztowy |
|
|
|
|
|||
Miejscowość |
|
|
|
|
|||
Gmina |
|
|
|
|
|||
Województwo |
|
|
|
|
|||
Ulica |
|
|
|
|
|||
Nr domu/nr lokalu |
|
|
|
|
|||
Telefon lub adres email |
|
|
|
|
|||
Stosunek świadka do osób, wobec których są podejmowane działania w ramach procedury „Niebieskie Katty” (np. Członek rodziny, osoba obca) |
|
||||||
|
|
|
|
|
|||
Działanie |
Osoba 1 stosująca przemoc |
Osoba 2 stosująca przemoc |
|
Badanie na zawartość alkoholu (wynik) |
|
|
|
Doprowadzenie do wytrzeźwienia |
|
|
|
Doprowadzenie do policyjnego pomieszczenia dla osób zatrzymanych |
na podstawie art. 15a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm.) |
|
|
na podstawie art. 244 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2022 poz. 1375, z późn. zm.) |
|
|
|
Zatrzymanie w izbie zatrzymań jednostki organizacyjnej żandarmerii Wojskowej |
|
|
|
Powiadomienie organów ścigania |
|
|
|
Wydanie nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia |
|
|
|
Wydanie zakazu zbliżania się do wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia |
|
|
|
Zakaz zbliżania się osoby stosującej przemoc domową do osoby dotkniętej taką przemocą na określoną w metrach odległość |
|
|
|
Zakaz kontaktowania się z osobą dotkniętą przemocą domową |
|
|
Zakaz wstępu i przebywania osoby stosującej przemoc na terenie szkoły, placówki oświatowej, opiekuńczej i artystycznej, do których uczęszcza osoba dotknięta przemocą domową |
|
|
Zakaz wstępu i przebywania osoby stosującej przemoc w miejscach pracy osoby doznającej przemocy domowej |
|
|
Zawiadomienie komórki organizacyjnej Policji, właściwej w spawach wydawania pozwolenia na broń, o wszczęciu procedury „Niebieskie Karty” |
|
|
Odebranie broni palnej, amunicji oraz dokumentów potwierdzających legalność posiadania broni |
|
|
Poinformowanie o prawnokarnych konsekwencjach stosowania przemocy domowej |
|
|
Inne (wymień jakie?) |
|
|
Działanie |
Osoba 1 doznająca przemocy |
Osoba 2 doznająca przemocy |
Osoba 3 doznająca przemocy |
Udzielono pomocy ambulatoryjnej |
|
|
|
Przyjęto na leczenie szpitalne |
|
|
|
Wydano zaświadczenie o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała |
|
|
|
Zapewniono schronienie w placówce całodobowej |
|
|
|
Zabezpieczono małoletniego w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia |
|
|
|
Powiadomiono sąd rodzinny o sytuacji małoletniego |
|
|
|
Przekazanie formularza „Niebieska Karta — B” |
|
|
|
Inne (wymień jakie?) |
|
|
|
XIII. DODATKOWE INFORMACJE
XIV. WSZCZĘCIE PROCEDURY , NIEBIESKIE KARTY” NASTĄPIŁO PRZEZ (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):
Pracownika socjalnego jednostki organizacyjnej pomocy społecznej |
|
Funkcjonariusza Policji |
|
Żołnierza Żandarmerii Wojskowej |
|
Pracownika socjalnego specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej |
|
Asystenta rodziny |
|
Nauczyciela |
|
Osobę wykonującą zawód medyczny, w tym lekarza, pielęgniarkę, położną lub ratownika medycznego |
|
Przedstawiciela gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych |
|
Pedagoga, psychologa lub terapeutę, będących przedstawicielami podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej |
|
imię i nazwisko oraz czytelny podpis osoby wypełniającej formularz „Niebieska Karta — A”
(data wpływu formularza,
podpis członka Zespołu Interdyscyplinarnego
Załącznik 7
INFORMACJA DLA OSÓB DOZNAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ
Co to jest procedura „Niebieskie Karty”?
Są to różne działania podejmowane w sytuacji podejrzenia lub stwierdzenia stosowania przemocy domowej na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Celem procedury ,Niebieskie Karty” jest zatrzymanie przemocy domowej i udzielenie pomocy i wsparcia Tobie i Twoim najbliższym. Na skutek wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” informacja dotycząca Twojej sytuacji zostanie przekazana do grupy diagnostyczno-pomocowej. Więcej informacji na temat dalszych działań uzyskasz podczas spotkania z członkami tej grupy, na które zostaniesz zaproszona/(y). W trakcie procedury członkowie grupy będą kontaktować się także z osobą, która przemoc stosuje.
Co to jest przemoc domowa?
Przemoc domowa to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
Kto może być osobą doznającą przemocy domowej?
Najczęstsze formy przemocy domowej:
Przemoc fizyczna: bicie, szarpanie, kopanie, duszenie, popychanie, obezwładnianie i inne.
Przemoc psychiczna: izolowanie, wyzywanie, ośmieszanie, grożenie, krytykowanie, poniżanie i inne.
Przemoc seksualna: zmuszanie do obcowania płciowego, innych czynności seksualnych i inne.
Przemoc ekonomiczna: niełożenie na utrzymanie osób, wobec których istnieje taki obowiązek, niezaspokajanie potrzeb materialnych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie i inne.
Przemoc za pomocą środków komunikacji elektronicznej: wyzywanie, straszenie, poniżanie osoby w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie jej zdjęcia lub rejestrowanie filmów bez jej zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które ją obrażają lub ośmieszają i inne.
Inny rodzaj zachowań: zaniedbanie, niezaspokojenie podstawowych potrzeb biologicznych, psychicznych i innych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie, pozostawianie bez opieki osoby, która z powodu choroby, niepełnosprawności lub wieku nie może samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków i inne.
WAŻNE
Prawo zabrania stosowania przemocy i krzywdzenia swoich bliskich. Jeżeli Ty lub ktoś z Twoich bliskich jest osobą doznającą przemocy domowej, nie wstydź się prosić o pomoc. Wezwij Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112. Prawo stoi po Twojej stronie!
Masz prawo do złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa z użyciem przemocy domowej do Prokuratury, Policji lub Żandarmerii Wojskowej.
Możesz także zwrócić się po pomoc do podmiotów i organizacji realizujących działania na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej. Pomogą Ci:
Ośrodki pomocy społecznej - w sprawach socjalnych, bytowych i prawnych.
Powiatowe centra pomocy rodzinie - w zakresie prawnym, socjalnym, terapeutycznym lub udzielą informacji na temat instytucji lokalnie działających w tym zakresie w Twojej miejscowości.
Ośrodki interwencji kryzysowej i Ośrodki wsparcia - zapewniając schronienie Tobie i Twoim bliskim, gdy doznajesz przemocy domowej, udzielą Ci pomocy i wsparcia w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowej, a także opracują plan pomocy.
Specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej - zapewniając bezpłatne całodobowe schronienie Tobie i Twoim bliskim, gdy doznajesz przemocy domowej, oraz udzielą Ci kompleksowej, specjalistycznej pomocy w zakresie interwencyjnym, terapeutyczno-wspomagającym oraz potrzeb bytowych.
Okręgowe ośrodki i lokalne punkty działające w ramach Sieci Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem - zapewniając profesjonalną, kompleksową i bezpłatną pomoc prawną, psychologiczną, psychoterapeutyczną i materialną.
Sądy opiekuńcze - w sprawach opiekuńczych i alimentacyjnych.
Placówki ochrony zdrowia - np. uzyskać zaświadczenie lekarskie o doznanych obrażeniach.
Komisje rozwiązywania problemów alkoholowych - podejmując działania wobec osoby nadużywającej alkoholu.
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej - w zakresie uzyskania pomocy prawnej.
Wykaz placówek funkcjonujących na Twoim terenie, udzielających pomocy i wsparcia osobom doznającym przemocy domowej
Uwaga: (dane wprowadza Zespół interwencyjny lub osoba, która wszczyna procedurę):
Lp. |
Nazwa instytucji/organizacji |
Adres instytucji/organizacji |
Telefon |
Adres e-mail |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Możesz zadzwonić do:
Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” tel. 800 12 00 02 (linia całodobowa i bezpłatna), w poniedziałki w godz. 18.00-22.00 można rozmawiać z konsultantem w języku angielskim, a we wtorki w godz. 18.00-22.00 w języku rosyjskim. Dyżur prawny tel. (22) 666 28 50 (linia płatna, czynna w poniedziałek i wtorek w godzinach 17.00-21.00) oraz tel. 800 12 00 02 (linia bezpłatna, czynna w środę w godzinach 18.00-22.00). e-mailowa: niebieskalinia@niebieskalinia.info.
Członkowie rodzin z problemem przemocy i problemem alkoholowym mogą skonsultować się także przez SKYPE: pogotowie.niebieska.linia ze specjalistą z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie - konsultanci posługują się językiem migowym.
Ogólnokrajowej Linii Pomocy Pokrzywdzonym tel. +48 222 309 900 przez całą dobę można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybką poradę psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych oraz w języku migowym.
Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej nr 800 120 226 (linia bezpłatna przy połączeniu z telefonów stacjonarnych, czynna codziennie w godzinach od 9. 30 do 15 .30, od godz. 15 .30 do 9. 30 włączony jest automat).
Zadania pracowników Stowarzyszenia w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego w formie przemocy domowej
Prezes zarządu :
1. W porozumieniu z koordynatorem oraz wyznaczonym psychologiem występuje do sądu rodzinnego i prokuratury, ośrodka pomocy społecznej z zawiadomieniem o zagrożeniu małoletniego krzywdzeniem,
11 . Inicjuje nowelizację procedury „Niebieskie Karty”.
Koordynator d.s. Standardów ochrony małoletnich w sytuacji podejrzenia przemocy wobec małoletniego:
1 . Zbiera informacje o małoletnim w celu wstępnego zdiagnozowania jego sytuacji, w szczególności o tzw. czynnikach ryzyka, ponadto dane świadczące o przemocy lub wykluczające ją, kto jest sprawcą krzywdzenia i w jakiej relacji pozostaje z małoletnim, jak często i od jak dawna małoletni jest krzywdzony, informacje o zachowaniach pozostałych członków rodziny wobec małoletniego, relacjach jakie ma z osobą rodzica niekrzywdzącego, o osobach wspierających go, informacje o innych czynnikach towarzyszących przemocy — np. uzależnieniu od alkoholu rodziców. Dane te pozyskuje od.
• samego dziecka,
• rodziców dziecka,
• innych pracowników Stowarzyszenia .
Każdy pracownik pedagogiczny Stowarzyszenia (psycholog, pedagog, logopeda) w sytuacji, gdy podejrzewa, że małoletni jest krzywdzony:
Pracownicy obsługi i administracji
W sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka:
4.2 Zasady i procedury postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia cyfrowego
Opis procedury reagowania szkoły na ujawnienie cyberprzemocy
Ujawnienie zjawiska cyberprzemocy wymaga podjęcia w Stowarzyszeniu konkretnych działań interwencyjnych.
Ważne, aby nie konfrontować sprawcy cyberprzemocy z ofiarą!
4 za: BEZPIECZNA SZKOŁA ZAGROŽENIA I ZALECANE DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA FIZYCZNEGO I CYFROWEGO UCZNIÓW, Ministerstwo Edukacji Narodowej Warszawa 2020 www.zstfab ok.edu. I files bez ieczna szkoa za r enia i z lecan dzi ania r filakt czn w zakre i e bezpieczestwa fizycznego i cyfrowego uczniw.pdf
Koordynator d.s. Standardów ochrony małoletnich zobowiązany jest do sporządzenia notatki służbowej z rozmów z poszkodowanym, ewentualnie jeśli to możliwe ze sprawcą, ich rodzicami oraz świadkami zdarzenia. Jeżeli rozmowa była np. w obecności innego pracownika powinien on również ją podpisać. Jeżeli zabezpieczono jakieś dowody, powinny być załączone do dokumentacji.
I . W przypadku, gdy rodzice odmawiają współpracy z Stowarzyszeniu ą, a sprawca nie zaniechał dotychczasowego postępowania, konieczne jest zawiadomienie o sprawie sądu rodzinnego, w szczególności, kiedy pojawiają się informacje o innych przejawach jego demoralizacji. Podobnie postępuje się, gdy Stowarzyszenie wykorzysta wszystkie dostępne środki, a sprawca nie wykazuje poprawy zachowania.
2. W wypadku bardzo drastycznych aktów agresji z naruszeniem prawa prezes zarządu zgłasza ten fakt policji, która prowadzi dalsze działania.
Zasady i procedury postępowania w przypadku informacji o dostępie przez małoletniego do treści szkodliwych, niepożądanych, nielegalnych
Rodzaj zagrożenia objętego procedurą
Zagrożenie łatwym dostępem do treści szkodliwych, niedozwolonych, nielegalnych i niebezpiecznych dla zdrowia (pornografia, treści obrazujące przemoc, promujące działania szkodliwe dla zdrowia i życia dzieci, popularyzujące ideologię faszystowską i działalność niezgodną z prawem, nawołujące do samookaleczeń i samobójstw, korzystania z narkotyków; niebezpieczeństwo werbunku dzieci i młodzieży do organizacji nielegalnych i terrorystycznych).
Telefony/kontakty alarmowe krajowe
Zgłaszanie nielegalnych treści: www.dyzurnet.pl, numer alarmowy 112, policja 997
Sposób postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia:
1. Opis okoliczności, analiza, zabezpieczenie dowodów
W pierwszej kolejności należy zabezpieczyć dowody w formie elektronicznej (pliki z treściami niedozwolonymi, zapisy rozmów w komunikatorach, e-maile, zrzuty ekranu), znalezione w Internecie lub w komputerze małoletniego. Zabezpieczenie dowodów jest zadaniem rodziców lub opiekunów prawnych.
2. Identyfikacja sprawcy(-ów)
W identyfikacji sprawców kluczową rolę odgrywają zgromadzone dowody. W procesie udostępniania nielegalnych i szkodliwych treści małoletnim biorą udział na ogół: twórca treści — np. pornograficznych oraz osoby, które udostępniły je.
3. Działania wobec ofiary zdarzenia
Małoletnich — ofiarę lub świadka zdarzenia — począwszy od pierwszego etapu interwencji otocza się opieką psychologiczną.
Rozmowa z małoletnim przeprowadzana jest z uwzględnieniem jego komfortu psychicznego, z poszanowaniem poufności i podmiotowości ze względu na fakt, iż kontakt z treściami nielegalnymi może mieć bardzo szkodliwy wpływ na jego psychikę. W trakcie rozmowy należy ustalić okoliczności uzyskania przez ofiarę dostępu do ww. treści.
Należy koniecznie powiadomić rodziców lub opiekunów prawnych ofiary o zdarzeniu i uzgodnić z nimi podejmowane działania i formy wsparcia. Działania Stowarzyszenia w takich przypadkach powinna cechować poufność i empatia w kontaktach ze wszystkimi uczestnikami zdarzenia oraz osobami udzielającymi wsparcia.
W przypadku kontaktu małoletniego z treściami szkodliwymi należy dokładnie zbadać sposób, w jaki do niego doszło. Poszukiwanie przez małoletniego tego typu treści w sieci lub podsuwanie ich przez innych może być oznaką niepokojących incydentów ze świata rzeczywistego, np. kontaktów z osobami handlującymi narkotykami czy udziału w procesie rekrutacji do sekty lub innej niebezpiecznej grupy.
4. Współpraca z policją i sądami rodzinnymi
W przypadku naruszenia prawa, np. rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem nieletniego lub prób uwiedzenia małoletniego w wieku do 15 lat przez osobę dorosłą — w porozumieniu z rodzicami małoletniego — niezwłocznie powiadomia policję.
5. Współpraca ze służbami i placówkami specjalistycznymi
Kontakt z treściami szkodliwymi lub niebezpiecznymi może wywołać potrzebę skorzystania przez ofiarę ze specjalistycznej opieki psychologicznej. Decyzja o takim kontakcie i skierowaniu na terapię musi zostać podjęta w porozumieniu z rodzicami/opiekunami prawnymi małoletniego.
Zasady i procedury postępowania w przypadku naruszenia prywatności dotyczące nieodpowiedniego bądź niezgodnego z prawem wykorzystania danych osobowych lub wizerunku małoletniego
Rodzaj zagrożenia objętego procedurą
Zagrożenie to polega na naruszeniu prywatności małoletniego poprzez nieodpowiednie lub niezgodne z prawem wykorzystanie jego danych osobowych lub wizerunku. Podszywanie się pod inną osobę, wykorzystywanie jej wizerunku lub danych osobowych w celu wyrządzenia jej szkody osobistej lub majątkowej jest w świetle polskiego prawa przestępstwem. Najczęstszymi formami wyłudzenia lub kradzieży danych jest przejęcie profilu na portalu społecznościowym w celu dyskredytacji lub naruszenia dobrego wizerunku ofiary (np. publikacja zdjęć intymnych bądź fotomontażu), szantażowania (w celu uzyskania korzyści finansowych w zamian za niepublikowanie zdjęć bądź treści naruszających reputację ofiary), dokonania zakupów i innych transakcji finansowych (np. w sklepach internetowych na koszt ofiary). Często naruszenia prywatności łączy się z cyberprzemocą.
Sposób postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia:
W przypadku gdy do naruszenia prywatności poprzez kradzież, wyłudzenie danych osobowych wykorzystanie wizerunku małoletniego dochodzi ze strony dorosłych osób trzecich, rodzice powinni skontaktować się bezpośrednio z policją (zgodnie z Kodeksem karnym ściganie następuje wówczas na wniosek pokrzywdzonego). Istotne dla ścigania sprawcy jest uzyskanie dowodów potwierdzających, że sprawca zmierzał do wyrządzenia ofierze szkody majątkowej lub osobistej.
2. Opis okoliczności, analiza, zabezpieczenie dowodów
W pierwszej kolejności należy zabezpieczyć dowody nieodpowiedniego lub niezgodnego z prawem działania — w formie elektronicznej (e-mail, zrzut ekranu oraz adres strony, na której udostępniony został wizerunek dziecka, konwersacja w komunikatorze, SMS).
Równolegle należy dokonać zmian tych danych identyfikujących, które zależą od ofiary, tj. haseł i loginów lub kodów dostępu do platform i portali internetowych, tak aby uniemożliwić kontynuację procederu naruszania prywatności — w działaniu tym powinna wspierać małoletniego osoba dorosła.
Jeśli wykradzione dane zostały wykorzystane w celu naruszenia dobrego wizerunku ofiary bądź w innych celach niezgodnych z prawem, należy dążyć do wyjaśnienia tych działań i usunięcia ich skutków, także tych widocznych w Internecie. Likwidacja stron internetowych czy profili w portalach społecznościowych, która wymagać będzie interwencji w zebrane dowody, musi odbywać się za zgodą policji (o ile została powiadomiona). Szczególnej uwagi wymagają incydenty kradzieży tożsamości w celu posłużenia się nią np. podczas zakupu towarów online lub dokonania transakcji finansowych. W tym przypadku należy skontaktować się ze sklepem lub pożyczkodawcą i wyjaśnić charakter zdarzenia. O czynach niezgodnych z prawem należy powiadomić policję.
3. Identyfikacja sprawcy(-ów)
W przypadku gdy dowody jasno wskazują na konkretnego sprawcę oraz potwierdzają, że sprawca zmierzał do wyrządzenia ofierze szkody majątkowej lub osobistej, zabezpiecza się i przekazuje policji. Identyfikacji dokonać powinna policja.
Małoletniego należy otoczyć — w porozumieniu z rodzicami/opiekunami prawnymi — opieką psychologiczno-pedagogiczną i powiadomić o działaniach podjętych w celu usunięcia skutków działania sprawcy (np. usunięcie z Internetu intymnych zdjęć ofiary, zablokowanie dostępu do konta w portalu społecznościowym). Jeśli kradzież tożsamości bądź naruszenie dobrego imienia ofiary jest znane tylko jej i rodzicom, Stowarzyszenie powinna zapewnić poufność działań, tak aby informacje narażające ofiarę na naruszenie wizerunku nie były rozpowszechniane.
Gdy naruszenie prywatności czy wyłudzenie lub kradzież tożsamości skutkują wyrządzeniem ofierze szkody majątkowej lub osobistej, rodzice małoletniego powinni o tym powiadomić policję.
W przypadku konieczności podejmowania dalszych działań pomocowych wobec ofiary, można skierować małoletniego, za zgodą i we współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi, do placówki specjalistycznej, np. terapeutycznej.
Nawiązywanie niebezpiecznych kontaktów w Internecie — uwodzenie, zagrożenie pedofilią
Rodzaj zagrożenia objętego procedurą
Zagrożenie obejmuje kontakt osoby dorosłej z małoletnią w celu zainicjowania znajomości prowadzących do wyłudzenia poufnych informacji, nawiązania kontaktów seksualnych, skłonienia małoletniego do zachowań niebezpiecznych dla jego zdrowia i życia lub wyłudzenia własności (np. danych, pieniędzy, cennych przedmiotów rodzinnych).
Telefony alarmowe krajowe
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111, https://116111.pl/
Telefon dla rodziców w sprawie bezpieczeństwa dzieci: 800 100 100, https://800100100.pl/
Sposób postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia
Osobami najczęściej zgłaszającymi omawiany problem są rodzice/opiekunowie prawni małoletniego. Zdarza się, że informacja uzyskiwana jest ze środowiska rówieśników ofiary.
Kluczowe znaczenie w działaniach Stowarzyszenia ma czas reakcji — szybkość przeciwdziałania zagrożeniu ze względu na niezwykle szkodliwe konsekwencje realizacji kontaktu online, przeradzającego się w zachowania w świecie rzeczywistym: uwiedzenie i wykorzystanie seksualne, kidnaping, a także wyłudzenie pieniędzy czy przedmiotów dużej wartości. W przypadku niebezpiecznych kontaktów inicjowanych w Internecie może dochodzić do zagrożenia życia i zdrowia, szantażu i przymusu realizacji czynności seksualnych.
Należy zidentyfikować i zabezpieczyć w formie elektronicznej dowody działania dorosłego sprawcy uwodzenia (zapisy rozmów w komunikatorach czy na portalach społecznościowych, zrzuty ekranowe, zdjęcia, wiadomości e-mail).
Jednocześnie bezzwłocznie należy zawiadomić policję o wystąpieniu zdarzenia.
Ze względu na bezpieczeństwo nie należy podejmować samodzielnych działań w celu dotarcia do sprawcy, lecz udzielać wszelkiego możliwego wsparcia organom ścigania, m.in. zabezpieczyć i przekazać zebrane dowody. Identyfikacja sprawcy wykracza poza kompetencje i możliwości Stowarzyszenia .
W każdym przypadku próby nawiązania niebezpiecznego kontaktu — np. w celu werbunku do sekty lub grupy promującej niebezpieczne zachowania, a także rekrutacji do grupy terrorystycznej — należy przede wszystkim zapewnić ofierze opiekę psychologiczną i poczucie bezpieczeństwa. Podobnego wsparcia należy udzielić w przypadku zaobserwowania zachowań zagrażających zdrowiu i życiu (samookaleczenia, zażywanie substancji psychoaktywnych), bowiem zachowania te mogą być inicjowane i wzmacniane poprzez kontakty w Internecie. O możliwym związku takich zachowań z inspiracją płynącą z Internetu należy powiadomić rodziców.
Pierwszą czynnością w ramach reakcji na zagrożenie jest otoczenie ofiary pomocą psychologiczną we współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi. W trakcie rozmowy z małoletnim prowadzonej z uwzględnieniem jego komfortu psychicznego przez psychologa/pracownika do którego małoletni ma szczególne zaufanie, należy uzyskać wszelkie możliwe informacje o sprawcy i przekazać je policji. Trzeba upewnić się, że kontakt ofiary ze sprawcą został przerwany, a małoletni odzyskał poczucie bezpieczeństwa.
Towarzyszyć temu powinna analiza sytuacji domowej (rodzinnej), w której tkwić może źródło poszukiwania kontaktów w Internecie. Małoletniemu należy udzielić profesjonalnej opieki terapeutycznej i/lub lekarskiej.
Wszelkie działania Stowarzyszenia wobec małoletniego powinny być uzgadniane z rodzicami/ opiekunami prawnymi i inicjowane za ich zgodą.
Współpraca z policją i sądami rodzinnymi
W przypadkach naruszenia prawa — szczególnie w przypadku uwodzenia małoletniego do lat 15 — obowiązkiem Stowarzyszenia jest powiadomienie policji lub sądu rodzinnego.
W przypadkach uwiedzenia nieletnich przez osoby dorosłe rekomenduje się — w porozumieniu z rodzicami/opiekunami prawnymi — skierowanie ofiary na terapię do placówki specjalistycznej opieki psychologicznej.
Seksting, prowokacyjne zachowania i aktywność seksualna jako źródło dochodu osób nieletnich
Rodzaj zagrożenia objętego procedurą
Seksting to przesyłanie wiadomości drogą elektroniczną w formie wiadomości MMS lub z wykorzystaniem różnych aplikacji i komunikatorów albo publikowanie np. na portalach (społecznościowych) prywatnych treści, głównie zdjęć lub filmów, o kontekście seksualnym, erotycznym.
Sposób postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia:
W przypadku sekstingu zgłoszeń dokonują głównie rodzice lub opiekunowie prawni małoletniego. Delikatny charakter sprawy, a także odpowiedzialność karna sprawcy, wymagają zachowania daleko posuniętej dyskrecji i profesjonalnej reakcji. Niekiedy zgłoszenia dokonują ofiary lub osoby je znające.
Wyróżniamy 3 podstawowe rodzaje sekstingu, które skutkują koniecznością realizacji zmodyfikowanych procedur reagowania:
Rodzaj 1. Wymiana materiałów o charakterze seksualnym następuje tylko w ramach związku między dwojgiem rówieśników. Materiały nie uległy rozprzestrzenieniu dalej.
Rodzaj 2. Materiały o charakterze seksualnym zostały rozesłane większej liczbie osób, jednak nie dochodzi do cyberprzemocy na tym tle. Młodzież traktuje materiał jako formę wyrażenia siebie.
Rodzaj 3. Materiały zostały rozesłane większej liczbie osób (bez względu na intencje) i na tym tle dochodzi do cyberprzemocy.
Identyfikacja sprawcy będzie możliwa przede wszystkim dzięki zabezpieczeniu dowodów — przesyłanych zdjęć czy zrzutów ekranów portali, w których opublikowano zdjęcie(-a). W niektórych przypadkach seksting może nosić znamiona przestępstwa związanego z produkcją oraz rozpowszechnianiem materiałów pornograficznych z udziałem osoby małoletniej (poniżej 18. r.ż.) — art. 202 S 3 i 4 kk, dlatego skrupulatność i wiarygodność dokumentacji ma duże znaczenie. Należy przy tym przestrzegać zasad dyskrecji, szczególnie w środowisku rówieśniczym ofiary.
W razie upublicznienia przypadku sekstingu w środowisku rówieśniczym pierwszą reakcją, oprócz dokumentacji dowodów, jest otoczenie opieką psychologiczną ofiary oraz zaproponowanie odpowiednich działań wychowawczych. Rozmowa na temat identyfikacji potencjalnego sprawcy powinna być realizowana z uwzględnieniem komfortu psychicznego małoletniego — ofiary sekstingu, z jego poszanowaniem.
5. Współpraca z policją i sądami rodzinnymi
W przypadku publikacji lub upowszechniania zdjęć o charakterze pornografii dziecięcej (co jest wykroczeniem ściganym z urzędu) prezes zarzadu powiadamia o tym zdarzeniu policję lub sąd rodzinny
Współpraca z placówkami specjalistycznymi
Kontakt ofiar z placówkami specjalistycznymi może okazać się konieczny w indywidualnych przypadkach. O skierowaniu do nich decyzję powinien podjąć psycholog wspólnie z rodzicami/opiekunami prawnymi ofiary.
Podmiot |
|
Zadanie/obowiązek |
Termin |
Prezes zarządu /dyrektor poradni |
1 |
Zatwierdzenie „Standardów ochrony małoletnich" i wdrożenie ich w życie zarządzeniem |
Grudzień 2023 |
2. |
Opublikowanie dokumentu w wersji „skróconej" na stronie www.pppbochnia.pl z zachowaniem zasady dostępności dla osób niepełnosprawnych. |
Grudzień 2023 |
|
3. |
Wyznaczenie koordynatora wdrażania zasad określonych w dokumencie. |
Grudzień 2023 |
|
4. |
Przydział zadań związanych z postępowaniem w przypadku krzywdzenia małoletnich i przewodniczenia Zespołom interwencyjnym. |
Grudzień 2023 |
|
5. |
Powoływania Zespołów interwencyjnych do rozpoznania sprawy krzywdzenia małoletniego — oddzielnie dla każdego przypadku. |
Bezpośrednio po otrzymaniu informacji |
|
6. |
Przeprowadzenie szkolenia wstępnego pracowników Stowarzyszenia : omówienie treści dokumentu, zasad organizacyjnych wspierania i ochrony małoletnich, standardów obowiązujących w Stowarzyszeniu w zakresie ochrony małoletnich, postępowania w sytuacji krzywdzenia. |
Grudzień 2023 - luty 2024 |
|
7. |
Podejmowanie interwencji prawnej, podpisywanie pism interwencyjnych w trudnych sytuacjach. |
Na bieżąco |
|
8. |
Określenie obiegu dokumentów związanych z rozpatrywaniem przypadków krzywdzenia małoletnich. |
Grudzień 2023 |
|
9. |
Przypomnienie pracownikom Stowarzyszeniu zasad bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych i Polityki bezpieczeństwa. |
Grudzień 2023 |
|
10. Zapewnianie środków finansowych na doskonalenie pracowników szkoły. |
W miarę potrzeb |
Koordynator ds Standardów ochrony małoletnich
|
1. Przekazuje informacje o funkcjonowaniu „Standardów ochrony małoletnich”, ich treści oraz zasadach ochrony małoletnich w Stowarzyszeniu . |
Na bieżąco |
|
||
2. Kontroluje jakość dostępnych dokumentów w Stowarzyszeniu w zakresie „Standardów ochrony małoletnich” |
Na bieżąco |
|
|||
3. Koordynuje działania w ramach pomocy krzywdzonemu małoletniemu, nadzoruje rejestr prowadzonych spraw. |
Na bieżąco |
|
|||
4. Nadzoruje prawidłowość sporządzania dokumentacji, w tym wypełnienia Karty A i B. |
Na bieżąco |
|
|||
5. Dokonywanie raz na dwa lata przeglądu „Standardów ochrony małoletnich” |
Raz na dwa lata |
|
|||
Dyr.ds adm |
1. Poinformowanie każdego nowo zatrudnianego pracownika o konieczności zapoznania się z następującymi dokumentami: |
Przed nawiązaniem stosunku pracy |
|
||
2. Gromadzenie w dokumentacji pracowniczej, oprócz innych dokumentów wymaganych prawem, oświadczenia z KRK, Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli, Zaświadczenia z Rejestru Przestępców na Tle Seksualnym; a w przypadku obywateli innych krajów: wymagane oświadczenia lub zaświadczenia. |
Na bieżąco |
|
|||
Sekretarka |
1 . Prowadzenie rejestru zgłaszanych spraw dotyczących podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich. |
Na bieżąco |
|
||
2. Przekazywanie zawiadomień o podejrzeniu krzywdzenia lub krzywdzeniu, które wpłynęły do sekretariatu (telefon, maile, ustnie) koordynatorowi d.s. wdrażania standardów. |
Na bieżąco |
|
|||
3. Stosowanie do archiwizacji dokumentów wytworzonych w procesie rozpatrywania spraw krzywdzenia JRWA. |
Na bieżąco |
|
|||
Wyznaczony psycholog
|
1 . Umieszczanie informacji na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych Stowarzyszeniu informacji na temat: - praw dziecka/człowieka
|
Na bieżąco |
|||
2. Pedagogizacja rodziców w zakresie wychowania bez przemocy |
Na bieżąco |
||||
Każdy pracownik Stowarzyszeniu |
1 . Zapoznaje się i przestrzega postanowień „Strategii ochrony małoletnich” |
Grudzień 2023 - luty 2024 oraz na bieżąco |
|||
2. W miarę możliwości, w trakcie prowadzonych zajęć, warsztatów zapoznaje małoletnich z treścią dokumentu np. w formie informacji o prawach dziecka i prawach człowieka. |
Na bieżąco |
||||
3. W przypadkach podejrzenia krzywdzenia małoletniego podejmuje działania określone w poszczególnych procedurach postępowania. |
Na bieżąco |
||||
4. Prowadzenie szkoleń, warsztatów, rad pedagogicznych o zjawisku przemocy, skutkach, symptomach, rozpoznawaniu jej stosowania. |
Wg harmonogramu szkoleń |
||||
5. W czasie indywidualnych konsultacji, wyjaśnianie małoletnim i ich rodzicom/prawnym opiekunom zasad ochrony małoletnich obowiązujących w Stowarzyszeniu . |
Na bieżąco |
||||
5.2 Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu Stowarzyszeniu do stosowania standardów oraz sposób dokumentowania tej czynności
Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest prezes zarządu . Przygotowanie personelu polega na pogłębianiu wiedzy i umiejętności rozpoznawania krzywdzenia, objawów, identyfikacji ryzyka krzywdzenia i podejmowania, zgodnie z prawem, właściwych działań a także wiedzy z zakresu odpowiedzialności prawnej w przypadku zaniechania postępowania w celu ochrony i wsparcia małoletnich.
Zakres szkoleń ustalany jest na podstawie wyników diagnozy potrzeb pracowników w tym zakresie.
W Stowarzyszeniu organizuje się wewnętrzne doskonalenie w zespołach psychologów i pedagogów, logopedów. Za ich organizację i przebieg odpowiada przewodniczący zespołów. Sporządzana jest lista obecności uczestników.
5.3 Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich.
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich w Stowarzyszeniu :
W przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia małoletniego należy zostawić zawiadomienie o przemocy pierwszemu spotkanemu pracownikowi Stowarzyszenia .
5.4 Dokumentowanie zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich i archiwizowanie wytworzonej dokumentacji.
Dla każdego zdarzenia podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich zakładana jest imienna teczka z nazwiskiem małoletniego. Teczkę zakłada i prowadzi Koordynator
d.s Standardów ochrony małoletnich.
Do czasu zakończenia sprawy teczka pozostaje w gabinecie Koordynator d.s Standardów ochrony małoletnich lub prezesa zarządu i jest należycie chroniona przed dostępem osób nieuprawnionych.
W teczce umieszcza się:
1 . Zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia lub zgłoszenie krzywdzenia — załącznik 1;
5.5 Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu jego krzywdzenia opracowuje zespół powołany przez prezesa zarządu . W jego skład mogą wchodzić: koordynator d.s Standardów ochrony małoletnich, psycholog, pedagog.
Struktura dokumentu „Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia”
Przeprowadzenie diagnozy sytuacji małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia:
Zdefiniowanie celu oferowanego wparcia, np.:
Identyfikacja zasobów wewnętrznych Stowarzyszenia oraz źródeł zewnętrznych wsparcia małoletniego - ofiary krzywdzenia, np.:
Ustalenie zakresu współdziałania Stowarzyszenia z podmiotami zewnętrznymi na rzecz wsparcia małoletnich.
Pracownicy Stowarzyszenia działają na rzecz wsparcia małoletniego zgodnie z zakresem swoich obowiązków i uprawnień, współpracujące z rodzicami/opiekunami prawnymi małoletniego.
Ustalenie harmonogramu działań w ramach wsparcia udzielanego małoletniemu ustalenie zakresu, wymiaru godzin, okresu wsparcia:
Ustalenie form i metod wsparcia małoletniego:
Przykładowe formy pracy:
indywidualna — praca indywidualna z małoletnim w zależności od rodzaju krzywdy — zgodnie z przyjętymi w Stowarzyszeniu procedurami; zespołowa: warsztaty rozwojowe, zajęcia grupowe
Przykładowe metody wsparcia krzywdzonego dziecka: bezpośrednia rozmowa z małoletnim prowadzona przez psychologa/pedagoga/logopedę; warsztaty rozwojowe; analiza dokumentacji związanej z sytuacja małoletniego; obserwacja zachowania.
1. Ocena efektywności udzielanego wsparcia:
•/ Zasady i sposób monitorowania efektów wsparcia, np. 2 razy w roku szkolnym; sposób — wyniki obserwacji prowadzonej przez specjalistów, rodziców/opiekunów prawnych dziecka (sojuszników dziecka) w czasie oferowanych formach wsparcia; wyniki rozmów z małoletnim; efekty wsparcia udzielanego małoletniemu przez podmioty zewnętrzne; analiza dostępnej dokumentacji;
Ocena efektów wsparcia: ocena adekwatności udzielonego wsparcia do zdiagnozowanych potrzeb małoletniego — ofiary krzywdzenia.
5.6 Udostępnianie „Standardów ochrony małoletnich”
W Stowarzyszeniu opracowane zostały dwie wersje dokumentu „Standardów ochrony małoletnich:
Wersja „zupełna”, inaczej kompletna,
Wersja „skrócona” — przeznaczona dla małoletnich.
Wersja „zupełna" jest dostępna w sekretariacie Stowarzyszeniu i u wicedyrektora Stowarzyszeniu w formie wydruku. Wgląd w wersję „zupełną” mają: wszyscy pracownicy, rodzice, zewnętrzne podmioty uprawnione do kontroli.
Wersja „zupełna” i „skrócona” jest ogólnie dostępna ze względu na jej opublikowanie na stronie internetowej Stowarzyszeniu .
5.7 Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
Prezes zarządu dokonuje oceny stopnia znajomości i poprawności stosowania „Standardów ochrony małoletnich” na bieżąco, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
W przypadku zmian prawa, wymagającego ich wdrożenia w dokumencie nowelizacje są wprowadzane na tych samych zasadach, które obowiązywały przy wdrożeniu dokumentu.
W celu oceny funkcjonalności i przydatności dokumentu w Stowarzyszeniu prowadzone są ewaluacje typu:
Ewaluację przeprowadza Koordynator d.s Standardów ochrony małoletnich z użyciem technik:
Raport z ewaluacji wraz z wnioskami i rekomendacjami Koordynator d.s Standardów ochrony
Prezes zarządu………………………………………………………………
Dyrektor Poradni……………………………………………………………
[1] Za definicją Amerykańskiego Stowarzyszenia Profesjonalistów Przeciwdziałających Krzywdzeniu Dzieci
[2] Źródło: Stanisław Bobula, ECRK Lex — e-szkolenie: Trening umiejętności. Prowadzenie rozmów wspierających z młodzieżą w kryzysie psychicznym ; dostęp: www.ecrklex.pl
Media Społecznościowe:
Kontakt z nami:
+48 792 590 726
sekretariat@provobis.com.pl
Tadeusza Kościuszki 112/114
83-200 Starogard Gdański
Konsultacje/Diagnozy/Terapie psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne oraz zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju. Prowadzimy również Centrum Diagnostyczno-Terapeutyczne Zaburzeń Rozwojowych, Centrum Integracji Sensorycznej oraz Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Poradnia prowadzi:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna PRO VOBIS w Starogardzie Gdańskim jest niepubliczną placówką oświatową.